Hove

Hove

torsdag 2. august 2012

Havregrøt

I dag lurte jeg litt på hva jeg skulle ha til middag. Skulle jeg gjøre det enkelt som vanlig med kornblanding med biola, eller skulle jeg rett og slett lage meg en varm middagsrett? Det er veldig lenge siden sist jeg lagde havregrøt. Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å lage det i dag, men jaggu gjorde jeg det ikke likevel.
Helt fra jeg var helt liten har mamma lagd havregrøt til meg. Da jeg ble... tja... skal vi se... ja, kanskje 11 år gammel da, eller 10 kanskje, så fikk jeg lov til å begynne å lage det selv. Så etter 15 års erfaring har jeg blitt en racer på å lage havregrøt, og jeg har til og med fått min egen vri på det. Jeg liker egentlig ALL mat, men helst som andre lager. Det eneste jeg ikke er så glad i er sylteagurk. Jeg syns det smaker mer som magesyre... Men jeg spiser det om jeg får det servert, det er ikke direkte vondt heller. Jeg er sikkert god til å lage mat, men jeg kan ikke lage så mye forskjellig, men jeg er helt RAM på å lage havregrøt! Her er oppskriften:

Det du trenger er:

litt store havregryn
litt "lettkokte" havregryn (de er mindre)
en halv ss sukker, eller så mye du vil ha
sånn passe mye melk
(Mengden på ingrediensene velger du selvsagt selv alt etter hvor sulten du er)

Fremgangsmåte:
Først blander du melk og havregryn i en gryte. Jeg vet ikke hvor mange grader jeg har på plata, men jeg har den på 3 som på min komfyr er det varmeste, sånn at det skal gå litt fortere.


Når det begynner å bli litt varmere er det viktig å røre en del da det har lett for å brenne seg fast i gryta. Når du ser at det begynner å boble og dampe litt og havregrøten blir fastere så vet du at nå er det snart middag. Her begynner det å skje noe:


Når havregrøten er så fast du vil ha den  så tar du den over på en tallerken.


I dag har jeg for første gang prøvd med å ha litt kanel på. Jeg tok bare på et lite område i tilfelle jeg ikke skulle være så glad i det. Men det piffa opp hele retten og gjorde den mer eksotisk, og det var kjempegodt!

Der har dere oppskrift på en veldig god havregrøt. Sunt er det også. Også koster en porsjon kanskje bare ca 5 kr. Havregrøt har ALT; billig, sunt og godt!

Bon appetite!






Desserten var også god, men jeg har valgt å ikke legge så mye fokus på den i dette innlegget da jeg ikke har lagd den selv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar