Hove

Hove

onsdag 1. august 2012

Amfetamin vs poteter

Det er 9. april 2011. Dette er en dag jeg aldri vil glemme. I dag har jeg nemlig kokt poteter for første gang! Dagen begynte dårlig. Destruktive tanker, vonde følelser, og fornuften begynner å svikte. Demonene sier at jeg må kutte meg. Stenge følelsene inne, erstatte tårene med blod. Eller ruse meg. Det er det samme egentlig, av erfaring vet jeg at begge deler er en måte jeg kan mestre slike dager på. Men i dag valgte jeg å la demonene komme. Jeg skjøv de ikke unna, men møtte de ansikt til ansikt og gikk ut og møtte dem. Jeg visste ikke hvor jeg skulle. Jeg gikk den bratteste veien. Helt opp til Meny. Jeg gikk som vanlig rett forbi potetene. Men jeg snudde… Jeg visste at det var dit jeg skulle, jeg skulle bort til potetene. Jeg gikk målbevisst og bestemt bort. Aldri før i mitt liv har jeg kjøpt poteter. Også så mange typer det finnes!Mandelpoteter, amadinepoteter, (husker ikke resten), jeg tok amadinepoteter, de så gode ut. På vei ned bakken igjen innså jeg hvilken bratt bakke jeg nettopp hadde gått opp. Jeg møtte demonene, og de forstod at det ikke nyttet. Jeg slåss, og jeg vant! Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle koke poteter, men det var i grunnen enkelt. Kjele med vann, potetene oppi, og kokes til de er ferdigkokt. Mens de kokte hoppa jeg opp og ned på gulvet, lo og gråt gledestårer. Blodet ble erstatta med gledestårer, amfetaminen ble erstatta med poteter! Jeg kjente på en enorm lykke, jeg ringte og sendte meldinger til mine nærmeste om hva jeg nettopp hadde overvunnet, -jeg hadde kokt POTETER! Jeg lå i senga om natta, fikk ikke sove, jeg hadde lyst til å si det til hele verden! Jeg måtte ringe nattevakta på den siste avdelinga jeg var på. 1B. Hun gledet seg på mine vegne, hun visste hvilken kamp jeg hadde kjempet og vunnet i dag. Det er noe av det vanskeligste jeg har gjort. Men det letteste alternativet den dagen, hadde blitt det aller vanskeligste. Man må både skaffe penger, få tak i amfetamin, stresse med å hakke opp klumpene, lage striper, og klippe opp sugerør til å sniffe det med. Skammen, nedturene, abstinensene, smerten av kutt, stress med taxi og legevakt, skyldfølelsen, skammen. Og dyrt på alle måter. I dag kokte jeg poteter! De var billige, men samtidig så inderlig dyrbare. Det er en av de største dagene jeg har hatt i livet mitt! Den sterkeste rusen er å være nykter, -å leve! Denne dagen vant jeg!

4 kommentarer:

  1. Innom bloggen din for første gang - og vil bare si du er kanontøff som skriver om disse tingene! All respekt for din åpenhet og ærlighet - og fantastisk å lese om det du mestrer og får til så bra :) Jeg er sikker på du vil vinne mange dager fremover. Fortsett å skrive - det hjelper på ;) Mange klemmer med masse gode ønsker til deg

    SvarSlett