Hove

Hove

mandag 30. juli 2012

Borderline

Hva er Borderline?

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er delt inn i "impulsiv type" og "borderline type".
Borderline beskrives som en langvarig forstyrrelse av personlighetsfungering karakterisert av tydelige variasjoner i humøret. Lidelsen innebærer vanligvis uvanlig grad av ustabilitet i humør og svarthvittenkning. Lidelsen manifesterer seg ofte ved episoder med skifte mellom idealisering og devaluering av andre mennesker, kaotiske og ustabile mellommenneskelige relasjoner, skiftende selvbilde, identitet og atferd. I ekstreme tilfeller kan denne forstyrrelsen i følelsen av å være en egen person føre til perioder med dissossiasjon. Forstyrrelser knyttet til lidelsen kan også omfatte selvskading. Uten behandling kan symptomene forverres og i ekstreme tilfeller føre til selvmordsforsøk.
Det er knyttet bekymring til at diagnosen BPD stigmatiserer mennesker og støtter opp om nedsettende og diskriminerende måter å møte eller forstå disse menneskene på.

Det fremtredende ved borderline er en tydelig manglende identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende, og kan forveksles med depresjon, men den er mindre affektladet enn den depressive. For å fylle tilværelsen vil borderlinepasienten ofte kaste seg ut i aktiviteter som ikke er hensiktsmessige, men som bekrefter at «det er liv». Det kan ofte være selvskading, for eksempel kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg.


Noen symptomer på borderline er:
-en kronisk følelse av tomhet
-forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre verdier
-manglende identitetsfølelse
-overdreven sårbarhet
-svarthvitt tenking
-selvskading
-ekstreme følelsesskifter
-
Hvorfor skriver jeg om dette?
-Jeg har diagnosen borderline selv.  Som med at noen mennesker som har somatiske sykdommer gjerne vil sette seg mer inn i- og lære mer om diagnosen, kanskje dele erfaringer, opplyse og råde andre, så vil jeg gjerne gjøre det samme med min psykiske sykdom. En stor forskjell er at psykiske sykdommer fortsatt er tabubelagt, og kanskje man selv ikke skjønner hva man kan gjøre, hva dette er, eller hvor man kan finne opplysninger og hjelp. Har man brukket et bein kan man se hva problemet er, føle hvor det er, kan man gipse det og trene seg opp til å gå, og folk rynker ikke med panna om du forteller det. Har man en psykisk sykdom, er det vanskeligere å vite hva man skal gjøre. Man kan ikke gipse noe man ikke kan se, og vanskelig å vite hvordan man kan trene seg til å få et liv man kan leve med. Forså sykdommen sin. Det er nok ekstra vanskelig med at det fortsatt er tabu, og at det ikke blir veldig mye opplyst om. Det er nok derfor jeg syns dette er ekstra vanskelig å skrive om. Jeg skriver i et forsøk og håp om å kunne bidra til økt forståelse og mindre tabu. Åpne for diskusjon og spørsmål, -jeg håper mange vil henge seg på og dele erfaringer og råd :)  Tabu, stigmatisering, holdninger, og usikkerhet iforhold til psykiske sykdommer er ikke lett, -det burde ikke være sånn, men det er sånn det er. Det blir et stort tilleggsproblem.
 Jeg vil bruke en del av bloggen til å skrive om psykisk helse, psykiatri, psykisk sykdom, mine erfaringer av hva som hjelper- og hva som ikke hjelper, hvordan jeg takler symptomer, tanker rundt det å leve med en psykisk sykdom generelt, og legge ut info og linker hentet fra nettet.



Nyttige nettadresser:

Unghelse.no

www.sidetmedord.no

www.kirkens-sos.no

www.klara-klok.no
verdensdagenmotselvskading.no

Hjelpetelefoner:

Mental helse: 116 123

Kirkens SOS: 815 333 00 

Bekymringstelefonen for foreldre tlf. 810 03 940

Røde Kors-telefonen for barn og ungdom: 800 33 321


Facebook: LFSS (Landsforeningen for Forebygging av Selvskading og Selvmord)






4 kommentarer:

  1. Jeg har også borderline-diagnose, og det er veldig krevende og tøft å leve med. Jeg syns at mange av de verste feilholdningene til borderline faktisk finnes i selve psykiatrien, blant de som jobber med dette. Veldig skadelig! Heldigvis finnes det også engler som ser mennesket bak, fremfor diagnosen :) JA til åpenhet! Veldig kjekt du har begynt å blogge :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er krevende og tøft. Jeg vet at du vet det, og jeg har anbefalt bloggen din til fler jeg kjenner som også har borderline, og vi kjenner oss SÅ igjen!! Tusen, tusen takk for at du forteller om det, -det er virkelig til nytte! Og jeg skal fortsette å anbefale bloggen din, den og du er veldig verdifull!

    SvarSlett
  3. Dere er Bra Damer som tør og være åpne.

    SvarSlett